rsl2llvm, RSL to LLVM IR compiler

by syoyo

After some discussion with renderer writers in the world(All is done in English, indeed!),
I’ve decied to launch a prototype RSL(RenderMan Shading Language) to LLVM compiler project, rsl2llvm.

rsl2llvm is the prototype project to quickly find what will be the problem when we use LLVM as a shader VM and translate RSL to LLVM IR.

For quickly investigate the problem, rsl2llvm is implemented in Python: simple but powerful and productive language :). Initial rsl2llvm script code was written just in 3 days.

rsl2llvm is a prototype project, thus it’s goal is not to implement full-featured RSL compiler.
The goal is investigating LLVM’s potential for using LLVM as a shader VM, and summarize it into the document.

svn tree for rsl2llvm can be accessed at

http://lucille.svn.sourceforge.net/viewvc/lucille/angelina/rsl2llvm/

(for browsing)

svn co http://lucille.svn.sourceforge.net/svnroot/lucille/angelina/rsl2llvm rsl2llvm
(for checking out)

I’ve also setup a discussion forum for rsl2llvm,

http://lucille.lefora.com/2008/05/06/rsl-llvm-compiler-project-started/

Any comments are welcome.

Another discussion of using LLVM for RSL is available at aqsis forum.
http://www.aqsis.org/xoops/modules/newbb/viewtopic.php?viewmode=flat&topic_id=1580&forum=2

[Ja]

レンダラコンサルの続きにもからんで、方々から、
「LLVM, シェーダの VM にいいんじゃね?」
「最適化 RSL interpreter の性能なめんな」
「LLVM の JIT には期待している.
lightspeed は制約が多いんだよ.
ぜひ lightspeed を上回ってほしい」
「こーすっといいんじゃね?でもやってみないとわからんね。」
というようなやりとりがあり、
「…じゃあやってみんべ」
という感じで rsl2llvm は生まれました.

うーん、しかしどんどんやることがたまっていくなぁ、
誰かにアウトソースしたいけど、
まあでもコイツならできそう、というアテが今の所は無いから、
(世界中のレンダラ野郎の誰もまだやっていないことばかりなので, 候補がいない)
結局はしばらくは自分が音頭を取ってやるしかない.

# というわけで OoO とかでどんどんレンダラ野郎を育成していきたいと
# いう思いだけは大きくなります.

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